Hangon museo perustettiin jo vuonna 1907 vaikka alkutaival oli hieman kangerteleva. Tammisaareen oli perustettu oma museo 1906, joten pitihän myös Hankoon saada sellainen. 1900-luvun alku oli muutenkin vilkasta aikaa museokentällä Suomessa. Tärkeätä oli nostaa esille Suomen erillispiirteet vuosisadan alun venäläistämisyritysten keskellä. Museo aloitti toimintansa Fohlinin tuvassa Korkeavuorenkadulla.
Katso lisääThalatta! Thalatta! Kreikkalaiset soturit huusivat ilosta tätä merta tarkoittavaa sanaa 400 vuotta ennen ajanlaskua. Huonosti sujunut sotaretki muuttui helpotukseksi kun he näkivät Mustanmeren kotoisat rannat. Pari tuhatta vuotta myöhemmin myös Hangossa voi huutaa ilosta Thalatta! Silloin tervehdit upeaa puuhuvilaa Vartiovuoren etelärinteellä aivan meren äärellä.
Katso lisääHangon kaupungintalo valmistui syyskuussa 1926. Rakennuksen suunnittelijoina olivat Armas Lindgren ja Bertel Liljequist. Toiminta kaupungintalossa oli vilkasta. Oli konsertteja, näytelmiä, tanssiesityksiä ja luentoja. Tietysti oli myös koko kaupungin hallinto rakennuksessa. Vuonna 1941 alkoi jatkosota, ja venäläiset sotajoukot räjäyttivät kaupungintalon vetäytyessään kaupungista joulukuussa. Nykyinen kaupungintalo valmistui vuonna 1951.
Katso lisääTvärminnen eläintieteellisen aseman perusti eläintieteen professori Johan Axel Palmén vuonna 1902. Hänen tavoitteena oli perustaa merellinen kenttäasema alueella jossa olisi monimuotoinen ympäristö ja siten hyvät mahdollisuudet tutkimukseen. Hänen kuoltua asema siirty testamenttilahjoituksena Helsingin yliopistolle vuonna 1919.
Katso lisääHangon sataman vanhin säilynyt nosturi otettiin käyttöön heinäkuussa 1911. Ransomes & Rapier Ltd Lontoossa toimitti osat ja insinööritoimisto Zitting & co Helsingistä kasasi sen. Nosturi on peruskorjattu vuonna 2020.
Katso lisääVapaudenpatsas pystytettiin 1921 saksalaisten 3. huhtikuuta 1918 tapahtuneen maihinnousun muistoksi. Suunnittelutyöstä vastasi Ab Granit ja patsaan ulkoasun muotoili kuvanveistäjä Bertel Nilsson. Vapaudenpatsas on sotien jälkeen ollut kiistanalainen; se purettiin neuvosto vuokraaikana ja pystytettiin uudestaan 1943. Vuonna 1946 patsas purettiin jälleen, mutta vuodesta 1960 patsas on ollut nykyisenkaltainen tekstillä ”Vapautemme puolesta”.
Katso lisääHanko oli siirtolaisten tärkein lähtökaupunki 1800- ja 1900-lukujen taitteessa. Hangon sataman kautta lähti noin 250 000 suomalaista uutta elämää etsimään. Hangossa majoituskapasiteetti on aina ollut ongelma, ja 1900-luvun alussa oli Hangossa erityisen paljon siirtolaisia, jotka yöpyivät täällä yön tai kaksi ennen kuin he jatkoivat matkaansa Englannin kautta Yhdysvaltoihin. Suomen Höyrylaivayhtiö, joka vastasi siirtolaisten matkasta Suomesta käsin, päätti rakentaa Bulevardille siirtolaishotellin vuonna 1902.
Katso lisääLokakuun pimeänä ja sateisena iltana vuonna 1957 hiililastissa seilannut moottorilaiva Asa Finn eksyi väylältä Hangon länsipuolella ja karahti kiville. Ohi ajaneiden laivojen mainingit keikuttivat laivaa ja Asa Finn alkoi täyttyä vedellä. Kapteeni August Reitti ajoi laivan lähimmälle matalikolle jonne se upposi Lilla ja Södra Klippingenin väliin. Asa Finn oli vain yksi laivan nimistä. Kieltolain aikana alus rahtasi helpotusta janoisille etelänaapurista ja se tunnettiin lempinimellä Pirtu-Veera. Laiva rakennettiin vuonna 1918 Ruotsin Norköpingissä ja kastettiin Weraksi.
Katso lisääHöyrylaiva Expressillä on legendaarinen sijansa Suomen historiassa. Express rakennettiin Oskarshamnin telakalla Ruotsissa vuonna 1877, laivan tilasi hankolainen Finska Transito Ångbåts -osakeyhtiö. Pituutta sillä oli 42,4 m, leveyttä 6,9 m ja syväystä 3,5 m, huippunopeus 400 hevosvoiman moottorilla oli 10,7 solmua. Avovedessä matka Hangosta Tukholmaan kesti 17 tuntia.
Katso lisää