Hangö museum grundades redan 1907, även om början var lite stenig. Tammisaari hade ett eget museum inrättat 1906, så Hangö måste också ha ett. Början av 1900-talet var i alla fall en livlig tid på museiområdet i Finland. Det var viktigt att lyfta fram Finlands särdrag mitt i förryskningsförsöken i början av seklet. Museet startade sin verksamhet i Fohlins koja på Korkeavuorenkatu.
Visa merThalatta! Thalatta! Grekiska krigare ropade av glädje detta ord för havet 400 år före tidens ände. Den dåligt drivna militärexpeditionen förvandlades till en lättnad när de såg Svarta havets hemtrevliga stränder. Ett par tusen år senare kan man även i Hangö skrika av glädje Thalatta! Då säger du hej till en underbar trävilla på Vartiovuoris sydsluttning precis vid havet.
Visa merHangö stadshus stod färdigt i september 1926. Byggnaden ritades av Armas Lindgren och Bertel Liljequist. Verksamheten i kommunhuset var livlig. Det bjöds på konserter, pjäser, dansuppvisningar och föreläsningar. Naturligtvis fanns också en hel stadsförvaltningsbyggnad. 1941 bröt ett fortsättningskrig ut och ryska trupper sprängde stadshuset i luften när de drog sig tillbaka från staden i december. Det nuvarande rådhuset stod färdigt 1951.
Visa merTvärminne zoologiska station grundades av Johan Axel Palmén, professor i zoologi, 1902. Hans mål var att etablera en marin fältstation i ett område med mångsidig miljö och därmed goda möjligheter till forskning. Efter hans död överfördes tjänsten som testamente till Helsingfors universitet 1919.
Visa merDen äldsta bevarade kranen i Hangö hamn togs i bruk i juli 1911. Ransomes & Rapier Ltd i London levererade delarna och ingenjörsfirman Zitting & co från Helsingfors monterade den. Kranen renoverades 2020.
Visa merFrihetsgudinnan restes 1921 för att fira den tyska landstigningen den 3 april 1918. Ab Granit stod för formgivningsarbetet och skulpturen ritades av skulptören Bertel Nilsson. Frihetsgudinnan har varit kontroversiell sedan krigen; den revs av fullmäktige under arrendetiden och återuppfördes 1943. 1946 revs statyn igen, men sedan 1960 har statyn stått som den är idag med texten ”För vår frihet”.
Visa merHangö var den viktigaste avgångsstaden för migranter vid 1800- och 1900-talens skifte. Omkring 250 000 finländare åkte genom Hangö hamn på jakt efter nytt liv. Boendekapaciteten i Hangö har alltid varit ett problem och i början av 1900-talet var det särskilt många invandrare i Hangö som stannade här en natt eller två innan de fortsatte sin resa genom England till USA. Det finska ångfartygskompaniet, som ansvarade för migranternas resa från Finland, beslöt 1902 att bygga ett migranthotell vid Boulevarden.
Visa merDen mörka och regniga oktoberkvällen 1957 gick motorfartyget Asa Finn, som seglade i kollast, vilse på farleden väster om Hangö och kraschade i klipporna. De passerande fartygens ledningar skakade fartyget och Asa Finn började fylla på med vatten. Captain August Route körde fartyget till närmaste stim där det sjönk mellan Lilla och Södra Klippingen. Asa Finn var bara ett av fartygets namn. Under förbudslagen chartrade fartyget avlastning för törstiga från södra grannen och det var känt under smeknamnet Pirtu-Veera. Fartyget byggdes 1918 i Norköping, Sverige och döptes i Wera.
Visa merÅngfartyget Express har en legendarisk plats i Finlands historia. Expressen byggdes på Oskarshamns varv i Sverige 1877 och fartyget beställdes av det finska företaget Finska Transito Ångbåts. Den var 42,4 m lång, 6,9 m bred och 3,5 m djup, med en toppfart på 10,7 knop på en 400-hästarsmotor. I öppet vatten tog resan från Hangö till Stockholm 17 timmar.
Visa mer