Hangon museo perustettiin jo vuonna 1907 vaikka alkutaival oli hieman kangerteleva. Tammisaareen oli perustettu oma museo 1906, joten pitihän myös Hankoon saada sellainen. 1900-luvun alku oli muutenkin vilkasta aikaa museokentällä Suomessa. Tärkeätä oli nostaa esille Suomen erillispiirteet vuosisadan alun venäläistämisyritysten keskellä. Museo aloitti toimintansa Fohlinin tuvassa Korkeavuorenkadulla.
Visa merThalatta! Thalatta! Grekiska krigare ropade av glädje detta ord för havet 400 år före tidens ände. Den dåligt drivna militärexpeditionen förvandlades till en lättnad när de såg Svarta havets hemtrevliga stränder. Ett par tusen år senare kan man även i Hangö skrika av glädje Thalatta! Då säger du hej till en underbar trävilla på Vartiovuoris sydsluttning precis vid havet.
Visa merHangö stadshus stod färdigt i september 1926. Byggnadens konstruktörer var Armas Lindgren och Bertel Liljequist. Verksamheten i kommunhuset var livlig. Det bjöds på konserter, pjäser, dansuppvisningar och föreläsningar. Hela stadsförvaltningen fanns förstås också i byggnaden. 1941 började fortsättningskriget och ryska trupper sprängde stadshuset i luften när de drog sig tillbaka från staden i december. Det nuvarande rådhuset stod färdigt 1951.
Visa merTvärminne zoologiska station grundades av Johan Axel Palmén, professor i zoologi, 1902. Hans mål var att etablera en marin fältstation i ett område med mångsidig miljö och därmed goda möjligheter till forskning. Efter hans död överfördes tjänsten som testamente till Helsingfors universitet 1919.
Visa merHangon sataman vanhin säilynyt nosturi otettiin käyttöön heinäkuussa 1911. Ransomes & Rapier Ltd Lontoossa toimitti osat ja insinööritoimisto Zitting & co Helsingistä kasasi sen. Nosturi on peruskorjattu vuonna 2020.
Visa merVapaudenpatsas pystytettiin 1921 saksalaisten 3. huhtikuuta 1918 tapahtuneen maihinnousun muistoksi. Suunnittelutyöstä vastasi Ab Granit ja patsaan ulkoasun muotoili kuvanveistäjä Bertel Nilsson. Vapaudenpatsas on sotien jälkeen ollut kiistanalainen; se purettiin neuvosto vuokraaikana ja pystytettiin uudestaan 1943. Vuonna 1946 patsas purettiin jälleen, mutta vuodesta 1960 patsas on ollut nykyisenkaltainen tekstillä ”Vapautemme puolesta”.
Visa merHangö var den viktigaste avresestaden för migranter vid 1800- och 1900-talens skifte. Omkring 250 000 finländare gick genom Hangö hamn på jakt efter nytt liv. Boendekapaciteten i Hangö har alltid varit ett problem och i början av 1900-talet var det särskilt många invandrare i Hangö som stannade här en natt eller två innan de fortsatte sin resa genom England till USA. Det finska ångfartygskompaniet, som ansvarade för migranternas resa från Finland, beslöt 1902 att bygga ett migranthotell vid Boulevarden.
Visa merDen mörka och regniga oktoberkvällen 1957 gick motorfartyget Asa Finn, som seglade i kollast, vilse på farleden väster om Hangö och kraschade i klipporna. De passerande fartygens ledningar skakade fartyget och Asa Finn började fylla på med vatten. Captain August Route körde fartyget till närmaste stim där det sjönk mellan Lilla och Södra Klippingen. Asa Finn var bara ett av fartygets namn. Under förbudslagen chartrade fartyget avlastning för törstiga från södra grannen och det var känt under smeknamnet Pirtu-Veera. Fartyget byggdes 1918 i Norköping, Sverige och döptes i Wera.
Visa merÅngfartyget Express har en legendarisk plats i Finlands historia. Expressen byggdes på Oskarshamns varv i Sverige 1877 och fartyget beställdes av Finska Transito Ångbåts i Hangö. Den var 42,4 m lång, 6,9 m bred och 3,5 m djup, med en toppfart på 10,7 knop på en 400-hästarsmotor. I öppet vatten tog resan från Hangö till Stockholm 17 timmar.
Visa mer