Tvärminnen eläintieteellisen aseman perusti eläintieteen professori Johan Axel Palmén vuonna 1902. Hänen tavoitteena oli perustaa merellinen kenttäasema alueella jossa olisi monimuotoinen ympäristö ja siten hyvät mahdollisuudet tutkimukseen. Hänen kuoltua asema siirty testamenttilahjoituksena Helsingin yliopistolle vuonna 1919.
Katso lisääHangon sataman vanhin säilynyt nosturi otettiin käyttöön heinäkuussa 1911. Ransomes & Rapier Ltd Lontoossa toimitti osat ja insinööritoimisto Zitting & co Helsingistä kasasi sen. Nosturi on peruskorjattu vuonna 2020.
Katso lisääHanko oli siirtolaisten tärkein lähtökaupunki 1800- ja 1900-lukujen taitteessa. Hangon sataman kautta lähti noin 250 000 suomalaista uutta elämää etsimään. Hangossa majoituskapasiteetti on aina ollut ongelma, ja 1900-luvun alussa oli Hangossa erityisen paljon siirtolaisia, jotka yöpyivät täällä yön tai kaksi ennen kuin he jatkoivat matkaansa Englannin kautta Yhdysvaltoihin. Suomen Höyrylaivayhtiö, joka vastasi siirtolaisten matkasta Suomesta käsin, päätti rakentaa Bulevardille siirtolaishotellin vuonna 1902.
Katso lisääLokakuun pimeänä ja sateisena iltana vuonna 1957 hiililastissa seilannut moottorilaiva Asa Finn eksyi väylältä Hangon länsipuolella ja karahti kiville. Ohi ajaneiden laivojen mainingit keikuttivat laivaa ja Asa Finn alkoi täyttyä vedellä. Kapteeni August Reitti ajoi laivan lähimmälle matalikolle jonne se upposi Lilla ja Södra Klippingenin väliin. Asa Finn oli vain yksi laivan nimistä. Kieltolain aikana alus rahtasi helpotusta janoisille etelänaapurista ja se tunnettiin lempinimellä Pirtu-Veera. Laiva rakennettiin vuonna 1918 Ruotsin Norköpingissä ja kastettiin Weraksi.
Katso lisääVanhan ajan lykkäjäis- eli vesillelaskujuhliin osallistuivat kaikki kansan kerrokset. Tarina on Sara Wacklinin kirjasta “Hundrade minnen från Österbotten” vuodelta 1844.
Katso lisääEnnen puhelimia ja satelliitteja viestit välittyivät verkalleen ja moniaita teitä. Jos mitään ei kuulunut, luettiin enteistä sellaista, mitä luultiin tai pelättiin todeksi. Tarina on Sara Wacklinin kirjasta “Hundrade minnen från Österbotten” vuodelta 1844.
Katso lisääHöyrylaiva Expressillä on legendaarinen sijansa Suomen historiassa. Express rakennettiin Oskarshamnin telakalla Ruotsissa vuonna 1877, laivan tilasi hankolainen Finska Transito Ångbåts -osakeyhtiö. Pituutta sillä oli 42,4 m, leveyttä 6,9 m ja syväystä 3,5 m, huippunopeus 400 hevosvoiman moottorilla oli 10,7 solmua. Avovedessä matka Hangosta Tukholmaan kesti 17 tuntia.
Katso lisääMissä päin Hankoa tai ylipäänsä Suomessa voi nähdä niin monen tunnetun henkilön nimet kuin Hauensuolella? Tämän luonnonsataman kallioille on erityisesti 1500- ja 1600-luvuilla merenkulkijat jättäneet jälkensä odotellessaan parempia tuulia. Täältä löytyy yli 600 kaiverrusta, joko niminä tai sukuvaakunoina. Kuuntele Hauensuoli – Hangon vieraskirjan tarina. Hauensuolesta muodostui luonnollinen satama 1400-luvulla kun…
Katso lisääVesikko on sukellusvene, joka laskettiin vesille 10.5. 1933 Turussa. Vuoteen 1936 asti veneen nimenä oli vain sen valmistustunnus CV 707. Hollantilainen Ingenieurskantoor voor Scheepsbouw -insinööritoimisto oli tilannut aluksen lokakuussa 1930 kaupallisena sukellusveneen prototyyppinä. Suomen valtio osti sen vuonna 1936, ja se sai nimen Vesikko.
Katso lisää