Tvärminne zoologiska station grundades av Johan Axel Palmén, professor i zoologi, 1902. Hans mål var att etablera en marin fältstation i ett område med mångsidig miljö och därmed goda möjligheter till forskning. Efter hans död överfördes tjänsten som testamente till Helsingfors universitet 1919.
Visa merDen äldsta bevarade kranen i Hangö hamn togs i bruk i juli 1911. Ransomes & Rapier Ltd i London levererade delarna och ingenjörsfirman Zitting & co från Helsingfors monterade den. Kranen renoverades 2020.
Visa merHangö var den viktigaste avgångsstaden för migranter vid 1800- och 1900-talens skifte. Omkring 250 000 finländare åkte genom Hangö hamn på jakt efter nytt liv. Boendekapaciteten i Hangö har alltid varit ett problem och i början av 1900-talet var det särskilt många invandrare i Hangö som stannade här en natt eller två innan de fortsatte sin resa genom England till USA. Det finska ångfartygskompaniet, som ansvarade för migranternas resa från Finland, beslöt 1902 att bygga ett migranthotell vid Boulevarden.
Visa merDen mörka och regniga oktoberkvällen 1957 gick motorfartyget Asa Finn, som seglade i kollast, vilse på farleden väster om Hangö och kraschade i klipporna. De passerande fartygens ledningar skakade fartyget och Asa Finn började fylla på med vatten. Captain August Route körde fartyget till närmaste stim där det sjönk mellan Lilla och Södra Klippingen. Asa Finn var bara ett av fartygets namn. Under förbudslagen chartrade fartyget avlastning för törstiga från södra grannen och det var känt under smeknamnet Pirtu-Veera. Fartyget byggdes 1918 i Norköping, Sverige och döptes i Wera.
Visa merAlla skikt av folket deltog i det gamla firandet. Berättelsen är från Sara Wacklins bok Hundrade minnen från Österbotten? från 1844.
Visa merInnan telefoner och satelliter sändes meddelanden löst och på många vägar. Om ingenting hördes lästes det som troddes eller befarades vara sant. Berättelsen är från Sara Wacklins bok Hundrade minnen från Österbotten? från 1844.
Visa merÅngfartyget Express har en legendarisk plats i Finlands historia. Expressen byggdes på Oskarshamns varv i Sverige 1877 och fartyget beställdes av det finska företaget Finska Transito Ångbåts. Den var 42,4 m lång, 6,9 m bred och 3,5 m djup, med en toppfart på 10,7 knop på en 400-hästarsmotor. I öppet vatten tog resan från Hangö till Stockholm 17 timmar.
Visa merVar i Hangö eller i Finland kan man se namnen på så många kända personer som i Hauensuo? På 1500- och 1600-talen har sjömän satt sina spår på klipporna i denna naturliga hamn i väntan på bättre vindar. Här finns över 600 ristningar, antingen som namn eller släktvapen. Lyssna på Hauensuoli - berättelsen om Hangös gästbok. Hauensole blev en naturlig hamn på 1400-talet när...
Visa merVattendelaren är en ubåt som sjösattes 10.5. 1933 i Åbo. Fram till 1936 hette båten bara CV 707. Den holländska ingenjörsfirman Ingenieurskantoor voor Scheepsbouw hade beställt fartyget i oktober 1930 som en prototyp av kommersiell ubåt. Finska staten köpte den 1936 och fick namnet Vesikko.
Visa mer