Hangö stadshus stod färdigt i september 1926. Byggnadens konstruktörer var Armas Lindgren och Bertel Liljequist. Verksamheten i kommunhuset var livlig. Det bjöds på konserter, pjäser, dansuppvisningar och föreläsningar. Hela stadsförvaltningen fanns förstås också i byggnaden. 1941 började fortsättningskriget och ryska trupper sprängde stadshuset i luften när de drog sig tillbaka från staden i december. Det nuvarande rådhuset stod färdigt 1951.
Visa merVapaudenpatsas pystytettiin 1921 saksalaisten 3. huhtikuuta 1918 tapahtuneen maihinnousun muistoksi. Suunnittelutyöstä vastasi Ab Granit ja patsaan ulkoasun muotoili kuvanveistäjä Bertel Nilsson. Vapaudenpatsas on sotien jälkeen ollut kiistanalainen; se purettiin neuvosto vuokraaikana ja pystytettiin uudestaan 1943. Vuonna 1946 patsas purettiin jälleen, mutta vuodesta 1960 patsas on ollut nykyisenkaltainen tekstillä ”Vapautemme puolesta”.
Visa merDet nazistiska-tyska transitlägret låg i Hangös tullnamn. Den var avsedd för 3 000 soldater, men det fanns hela tiden 4 000, ibland upp till 5 000, soldater. Hangös fördel var en kort sjöresa till de tyskockuperade baltiska hamnarna Tallinn och Liepaja och till Danzig, Polen. Hangö var också en bra vinterhamn, så trupper kunde transporteras året runt.
Visa merCarl Gustaf Emil Mannerheim (1867 - 1951) var en finsk militärledare och statsman. Mannerheim blev finländarnas nationalhjälte i början av vår självständighet. 1919 flyttade Mannerheim sin kyrkbok till Hangö och vintern 1920 hyrde han en villa på Stora Mäntysaari som fick namnet Stormhälla, Stormklippan.
Visa merFyra dagar innan Tyskland erövrade Tallinn den 28 augusti 1941 gick en estnisk advokat och två småbarnsfar, 36-årige Leonid Tretjakevich (senare Trett), ombord på Örneskeppet i Tallinn bland 600 andra estniska män. Det fanns inga alternativ, för att vägra ringa Röda armén kände till dödsstraffet. Leonid placerades som assistent vid artilleristationen på Västbanken i Hangö, i Varisniemi i Kapellhamnen.
Visa merVattendelaren är en ubåt som sjösattes 10.5. 1933 i Åbo. Fram till 1936 hette båten bara CV 707. Den holländska ingenjörsfirman Ingenieurskantoor voor Scheepsbouw hade beställt fartyget i oktober 1930 som en prototyp av kommersiell ubåt. Finska staten köpte den 1936 och fick namnet Vesikko.
Visa mer