Hangö stadshus stod färdigt i september 1926. Byggnaden ritades av Armas Lindgren och Bertel Liljequist. Verksamheten i kommunhuset var livlig. Det bjöds på konserter, pjäser, dansuppvisningar och föreläsningar. Naturligtvis fanns också en hel stadsförvaltningsbyggnad. 1941 bröt ett fortsättningskrig ut och ryska trupper sprängde stadshuset i luften när de drog sig tillbaka från staden i december. Det nuvarande rådhuset stod färdigt 1951.
Visa merFrihetsgudinnan restes 1921 för att fira den tyska landstigningen den 3 april 1918. Ab Granit stod för formgivningsarbetet och skulpturen ritades av skulptören Bertel Nilsson. Frihetsgudinnan har varit kontroversiell sedan krigen; den revs av fullmäktige under arrendetiden och återuppfördes 1943. 1946 revs statyn igen, men sedan 1960 har statyn stått som den är idag med texten ”För vår frihet”.
Visa merDet nazistiska-tyska transitlägret låg i Hangös tullnamn. Den var avsedd för 3 000 soldater, men det fanns hela tiden 4 000, ibland upp till 5 000, soldater. Hangös fördel var en kort sjöresa till de tyskockuperade baltiska hamnarna Tallinn och Liepaja och till Danzig, Polen. Hangö var också en bra vinterhamn, så trupper kunde transporteras året runt.
Visa merCarl Gustaf Emil Mannerheim (1867? 1951) var en finsk militärledare och statsman. Mannerheim blev finländarnas nationalhjälte i början av vår självständighet. 1919 flyttade Mannerheim sin kyrkbok till Hangö och vintern 1920 hyrde han en villa på Stora Mäntysaari som fick namnet Stormhälla, Stormklippan.
Visa merFyra dagar innan Tyskland erövrade Tallinn den 28 augusti 1941 gick en estnisk advokat och två småbarnsfar, 36-årige Leonid Tretjakevich (senare Trett), ombord på Örneskeppet i Tallinn bland 600 andra estniska män. Det fanns inga alternativ, för att vägra ringa Röda armén kände till dödsstraffet. Leonid var stationerad som assistent vid artilleristationen på Västbanken i Hangö, i Varisniemi vid Kappelisatama.
Visa merVattendelaren är en ubåt som sjösattes 10.5. 1933 i Åbo. Fram till 1936 hette båten bara CV 707. Den holländska ingenjörsfirman Ingenieurskantoor voor Scheepsbouw hade beställt fartyget i oktober 1930 som en prototyp av kommersiell ubåt. Finska staten köpte den 1936 och fick namnet Vesikko.
Visa mer