Hangö var den viktigaste avgångsstaden för migranter vid 1800- och 1900-talens skifte. Omkring 250 000 finländare åkte genom Hangö hamn på jakt efter nytt liv. Boendekapaciteten i Hangö har alltid varit ett problem och i början av 1900-talet var det särskilt många invandrare i Hangö som stannade här en natt eller två innan de fortsatte sin resa genom England till USA. Det finska ångfartygskompaniet, som ansvarade för migranternas resa från Finland, beslöt 1902 att bygga ett migranthotell vid Boulevarden.
Visa merDen mörka och regniga oktoberkvällen 1957 gick motorfartyget Asa Finn, som seglade i kollast, vilse på farleden väster om Hangö och kraschade i klipporna. De passerande fartygens ledningar skakade fartyget och Asa Finn började fylla på med vatten. Captain August Route körde fartyget till närmaste stim där det sjönk mellan Lilla och Södra Klippingen. Asa Finn var bara ett av fartygets namn. Under förbudslagen chartrade fartyget avlastning för törstiga från södra grannen och det var känt under smeknamnet Pirtu-Veera. Fartyget byggdes 1918 i Norköping, Sverige och döptes i Wera.
Visa merI Lappland, Enare och Sodankylä, Finland, har de enda matjordsguldfälten i Finland varit ekonomiskt lönsamma för guldvaskning. Det har funnits flera guldgruvarbetare i Lemmenjokiområdet. Några av dem var proffs som använde maskiner men för många var guldbrytning en livsstil. Guldgrävaren Jaakko Kangasniemi kartlägger guldrushen i Lemmenjoki i en intervju med journalisten Seppo J. Partanen.
Visa merI början fanns nyfikenhet, kunskap fick man genom experiment, och vetenskaperna spirade ur kunskapskornen. I följande berättelse tar vetenskap och vidskepelse mot varandra. Berättelsen är från Sara Wacklins bok Hundrade minnen från Österbotten? från 1844.
Visa merÅngfartyget Express har en legendarisk plats i Finlands historia. Expressen byggdes på Oskarshamns varv i Sverige 1877 och fartyget beställdes av det finska företaget Finska Transito Ångbåts. Den var 42,4 m lång, 6,9 m bred och 3,5 m djup, med en toppfart på 10,7 knop på en 400-hästarsmotor. I öppet vatten tog resan från Hangö till Stockholm 17 timmar.
Visa merTre nautiska mil från spetsen av parkklipporna österut ligger Sandskär. De lugna sommardagarna i mitten av 1920-talet var den kände sångaren Helge Lindbergs röst långt därifrån. Under sommaren repeterade han 8 konsertprogram på sin egen ö och gav ytterligare hundra konserter över hela Europa varje år. Familjens egentliga hemstad var Wien.
Visa merSjusovardagen infaller varje år den 27 juli. I Hangö har man firat sjusovardagen sedan badhuskulturen i slutet av 1800-talet. Här får du höra mer om sjusovardagens historia i Hangö.
Visa merPlåtslagare Einar Sandberg gjorde många fina jobb i Hangö. Han förnyade bland annat kyrkans och krafthusets tak tillsammans med sina söner efter kriget. Han gjorde också en stor 3 meter lång vindflöjel till vattentornet som ser ut som en fisk. Tyvärr drabbades Einar av en hjärnblödning när han arbetade på taket till Lundells lanthandel på Esplanaden. Då var han redan 80 år och fortfarande engagerad i arbetslivet!
Visa merHangö parker är bra ställen att vandra året runt. De första egentliga parkerna förekommer i stadsplanen från 1900, då Rådhusparken, Vartiovuorenpuisto, Spaparken, Järnvägsparken och nuvarande Haagapuisto fanns eller planeras.
Visa mer