Trä -skulptur
Skulptör Kim Jotuni
Verket Trä (Puu), skapat av skulptören Kim Jotun för Vasa centralsjukhus H-byggnad, är gjort i furulimskiva, målade fururutor med björkfaner som bakgrund. Jotuni ville skapa ett verk av trä på grund av materialets ekologiska karaktär och för att temat passade omgivningen.
Det är viktigt för Kim Jotuni att behärska olika metoder att bearbeta material
Jag är en skulptör som bor och arbetar i Järvenpää, därför är trä är ett särskilt nära material för mig.
Det är viktigt att jag behärskar olika metoder att bearbeta material, vare sig det är att skulptera, gjuta, svetsa, modellera eller animera. Inom mitt konstnärligt arbete leder de "tänkande händerna" och materialet mitt arbete.
Jag har jobbat med trä och metall en längre tid. Materialen kompletterar ofta varandra i mina konstverk. Jag är intresserad av strukturerna gömda i naturen, upprepning och dialogen mellan ordning och kaos.
Foton: Sami Pulkkinen
Skapande av verket Trä
Verket Trä är gjort av furulimskiva, målade fururutor och björkfaner som bakgrund. Det egentliga träet och bakgrunds faneret har behandlats med en lätt tonad lera. Verket omfattar också handsnidade och målade fåglar.
Inspirationen till konstverket anammades från naturen kring sjukhuset. Jag ville skapa ett verk av trä på grund av materialets ekologiska karaktär och för att materialet och temat stöder varandra. Jag har tillämpat digitala tillverkningsmetoder för konstverket “trä”, såsom 3d-modellering och cnc-fräsning. Jag anser att metoderna representerar den kraft som den mänskliga kulturen har i både goda och dåliga relationer med naturen och individen. Kultur, formar och tillåter och påverkar det som både individer och naturen formas till i sina processer.
I produktionsprocessen ägnades definitivt mest tid åt planering och modellering. Själva tillverknings fasen gick förhållandevis fort. Det knepigaste var att skydda konstverket och hur förhindra besökare att klättra på det. Vi kom fram till att konstverket skulle läggas bakom plexiglas.
Bilder av arbetsprocessen.
Det tog ett år att skapa verket, men under tiden ägnade jag även tid för andra uppdrag och utställningar. Om jag bara hade gjort det aktuella arbetet så uppskattar jag att det hade tagit ca 4 till 5 månader.
Att placera arbetet på en psykiatrisk avdelning skapade vissa gränsvillkor för både arbetets form och innehåll. Jag ville skapa ett konstverk som praktiskt skulle vara säkert men som är intressant att titta på. Jag ville åskådaren skulle hitta olika nivåer i konstverket, något som för tankarna till förhållandet mellan människa och natur.