Det tvådelade konstverket Lumpeet av fotografen Santeri Tuori ligger i byggnaden av Åbo studentby Tyyssija. Verket föreställer näckrosor och vattenväxter. Det videostyrda LED-ljusnätet som lyser upp på kvällarna tillför nya lager till arbetet.
Inspirationen till verkets vatten- och pöltema kom från byggnadens dammliknande ovala form. Passagen till innergården är som att dyka genom strukturerna. Trappan och den övre plattformen som ligger på samma innergård får mina tankar att gå till att vara vid vattnet.
Inte bara reflektionerna av vattenytan och himlen, utan även undervattensvärlden kan ses i mitt vattendrag av glas. Jag tycker att den avlägsna och mystiska atmosfären i verket passar byggnadens anda väl. I bakgrunden av verket kan man se mitt långa intresse för Japan och bildkonsttraditionerna där.
Verket beskrivs med just detta utrymme i åtanke. Dess storlek och form bestämdes efter besök på byggarbetsplatsen. De keramiska färgerna som används för att trycka glasögon har sin egen färgsättning, som inte helt matchar de färgsättningar som annars används inom fotografering. Flera provbitar tryckta på glas behövdes för att uppnå rätt färg, mörkhet och kontrast. De användes också för att testa lysdioderna och bestämma den korrekta tätheten och avståndet mellan lysdioderna.
Santeri Tuori
Santeri Tuori (f. 1970) studerade fotografi vid Konst- och vetenskapsuniversitetet (nuvarande Aalto-universitetet) och juridik vid Helsingfors universitet. Liksom hans studier präglas hans arbete av multidisciplinärt och gränsöverskridande. Tuori blev känd för sina verk som kombinerar fotografi och video. Ämnena för verken härrörde från de klassiska traditionerna porträtt och landskapsmåleri. Till exempel fotograferade Tuori samma landskap på ön Kökari, en del av Ålands skärgård, under flera år. I de avslutande verken smälter foto- och videobilderna tagna från samma plats samman. Verken består av flera överlappande lager av bilder som kan höras genom varandra. Verken betonar sin rumslighet och temporalitet. Ljudet, designat med ljuddesignern Mikko Hynninen, spelar också en betydande roll i dessa verk. Fotografiet och videobilden kombineras och skapar samtidigt något nytt som inte direkt går att återvända till heller.
Nuförtiden har Tuori i allt större utsträckning också arbetat med fotografi. Hans fotografier visar också skiktning, tidens närvaro på flera nivåer och en stark koppling till konstens traditioner. De offentliga konstverken som gjorts av Tuori har utökat vår förståelse för fotografi och dess användning ytterligare. Tuoris verk har visats på flera ledande museer och gallerier både i Finland och på andra håll. I Finland representeras han av Galerie Anhava.
Riktigt bra idé, bra utvecklande konst. Stor hatt av för TYS som har insett att så stor konst kan finnas på dessa ytor!
Kul att du fått en bakgrund till konstverket, som annars är jättebra.