DAGENS TIPS: Se en kort dokumentär av fotokonstnären Sanna Kannisto om skapandet av fågelfoton på Hangö fågelstation.

SE

Minnenas hav

John Nurminens stiftelse

The Sea of Memories är ett kulturprojekt från John Nurminens Stiftelse om finska minnen relaterade till havet. Syftet med projektet Sea of Memories är att öppna upp perspektiv på människors bilder och föreställningar om havet och att aktivera finländarna att tänka på sin relation till Östersjön. www.johnnurmisensaatio.fi

"Jag hatar båtliv och jag hatar havet. Jag dejtade en man länge, för vilken båten i första hand var en statusfaktor. Till utrustningen hörde två platt-TV och ett lyxigt kök. I hamnarna sa mannen hela tiden att bensin kostar 40 000 euro under sommaren, men barnets navigeringsförmåga fanns kvar i hans skor, eftersom vi alltid åkte med automatstyrning! När vi klev av perrongen kom samme Tommi ut från herren, som inte talar tydligt. Till havet och larverna På den sista resan besannades mina farhågor. Mellan Tammisaari?Helsingfors sjunker mannen ner i sängen med skorna på, motorn går i full fart och hemmahamnen närmar sig, bara i babordsbassängen klättrar den in i sittbrunnen med en duns. Säger mig att hoppa på perrongen, men tempot är högt. Jag är på däck och jag ropar på hjälp. En scramble. Jag flyger över relingen ut i havet, och när jag kommer till bryggan får jag sådana skäll från bekanta grannar som jag aldrig kommer att glömma. Adjö, Tommi, och adjö Östersjön."

Minde

”I augusti 1997 seglade vi till Visby på min gudfars stora båt med stålskrov. Jag är ingen erfaren sjöman, men vår besättning var liten och till och med skepparen var tvungen att sova lite. På grund av detta hände det att jag var ensam vid rodret på öppet hav på morgonen medan de andra sov.Himlen var svart men klar så att GPS-skärmen lyste grönt i mörkret och konkurrerade med stjärnorna. Vi hade en fin medvind som gungade den tunga båten försiktigt, och fartygen passerade långt ifrån oss på natten. En vacker natt, doften av havet, avlägsna skepp vid horisonten och stora vita segel. Inga andra ljud än vågorna och vinden. I det ögonblicket förstod jag varför människor åker på jorden runt-segelresor och varför min farfar och hans förfäder i sju generationer var sjökaptener. Jag kunde ha fortsatt så långt som havet skulle gå. Min son kan fortfarande höra skämt om denna segling: 'Många har seglat Gotland Runt, men det är bara riktigt tuffa seglare som går runt huvudet neråt.' (Han var med men hade ännu inte fötts.)

Pia

"Vi lärde känna varandra på Kajuutta-baren. Raineri kom till mig och sa direkt att Botski går nu. Vi seglade tillsammans i 40 år."

Riitta

”Innan min familj fick en egen segelbåt brukade min pappa hyra en båt nära Åbo på sommaren och min pappa, min storasyster och jag, familjens kärna, åkte till sjöss i en vecka. Vi seglade till Mariehamn och tillbaka, på vägen åt vi flundra och öbröd.En sommartur tog en otäck vändning. Jag, som tidig tonåring, började med ryggsmärtor, sedan spred sig det från baksidan till framsidan. Inget hjälpte, och smärtan blev svår, speciellt när båten slog i vågorna. Det var ännu en tid kvar att segla till Mariehamn, och slutpunkten tycktes flyga längre bort, seglingen tycktes vara en evighet, om inte en annan. Inte ens berg- och dalbanan orsakad av de stora kryssningsfartygens vågvågor gjorde oss glada, äntligen dök Mariehamns låga drag upp vid horisonten och snart hade vi fäst repen vid gästhamnen. Varje sjöman vet var han går nästan först när han kommer till hamn: badrummet. Där avslöjades orsaken till den svåra smärtan för mig, vilket orsakade en hel del förvirring och osäkerhet. Nästa sak jag kommer ihåg stod jag mitt på däcket på vår båt, det enda stället där GPS-telefonen kunde höras, och jag ringde hem mamma. Anslutningen var dålig, och jag var tvungen att berätta för min mamma nyheten med ganska hög röst: "Mamma, jag började få de första problemen i mitt liv." Jag hade gärna sjunkit i skam under bryggan och djupare, när hela hamnen garanterat hörde ropet. På den tiden, i slutet av 1990-talet, var det inte lika vanligt eller accepterat att prata om menstruation bland familjemedlemmar eller ens offentligt som det är idag, så händelsen fick en speciell karaktär. Resten av resan gick lite bättre, tack vare mammas råd som jag fick via mobilen från fastlandet."

Femininitetsproblem

"Villmanstrands bibliotek hade en frågesport på 80-talet, varav en fråga var: "Vilket är det mest förorenade havet i världen?" Jag tänkte på något avlägset hav på andra sidan jordklotet som svaret, men till min fasa var det rätta svaret Östersjön."

Snara

"Det är kväll. Solen går snart ner bakom havet. Luften måste kvävas. Vi startar motorn, hemfärden kan börja, som tur är är det svalare till sjöss när vinden blir starkare. Vi får roa oss en liten stund till. Jag ligger på fördäck, vår hastighet är maximal och vågorna är som hårdast. Jag håller i klumpdäcket och ser det gröna vattnet plaska på fören. Ankarrepet virar runt mitt ben och jag känner mig instängd av det hela? till solen, lukten av havet, farten. Ett litet tag till flyger vi mot vinden, mot kvällssolen, mot vindbyarna."