Höyrylaiva Expressillä on legendaarinen sijansa Suomen historiassa. Express rakennettiin Oskarshamnin telakalla Ruotsissa vuonna 1877, laivan tilasi hankolainen Finska Transito Ångbåts -osakeyhtiö. Pituutta sillä oli 42,4 m, leveyttä 6,9 m ja syväystä 3,5 m, huippunopeus 400 hevosvoiman moottorilla oli 10,7 solmua. Avovedessä matka Hangosta Tukholmaan kesti 17 tuntia.
Katso lisääHangossa painokkaimmat vetoomukset puhtaan veden puolesta – kulkutauteja vastaan – kuultiin lääkärikunnan keskuudesta, äänekkäimpinä kaupunginlääkärit Wilhelm Snellman jo vuonna 1889 ja Sam Chydenius vuosina 1897–1917. Viemäri- ja vesijohtojärjestelmä kehittyi vähitellen ja viimein vuonna 1910 pantiin alulle Hangon vesitornin suunnittelu. Tehtävään kutsuttiin samainen arkkitehti Waldemar Aspelin, joka oli juuri piirtänyt kylpylän ja Kasinon laajennukset.
Katso lisääEnsimmäinen musiikkipaviljonki Hangon kylpyläpuistoon rakennettiin vuonna 1890. Se oli kuin suuri kaiutin, josta kantautuivat tanssi- ja operettisävelmät.
Katso lisääSuistamon pyhän Nikolaoksen ortodoksinen kirkko sijaitsee luovutetussa Karjalassa. Se oli entisen Suistamon ortodoksisen seurakunnan pääkirkko. Kirkon vihkiminen käyttöön toimitettiin 17.5.1844, ja sen suunnittelijana on pidetty Carl Ludvig Engeliä.
Katso lisääHenrik Ramsay (1886–1951) oli merkittävä talouselämän vaikuttaja ja valtiomies mutta ennenkaikkea intohimoinen purjehtija.
Katso lisääHankoon perustettiin kylpylä 1870-luvun lopulla. Aikansa kuuluisuuksia ja kuninkaallisia hoitivat kylvettäjätäret. Tässä kylvettäjätär Edla Helinin tarina.
Katso lisää
Tarinapankki on oppaasi paikallisiin tarinoihin